מכת ארבה
שמות פרק י
א. | מכת הארבה כשלב חדש |
אברבנאל, מקשה:
מה ראה מסדר הפרשיות לעשות התחלת הסדר הזה במכת ארבה, כי הנה המקום הזה אינו התחלת המכות. וגם כפי הסמנים שנתן בהם ר' יהודה דצ"ך, עד"ש, באח"ב היה לו להתחיל בברד? ומה התחלתו בארבה?
נסה למצוא שלב חדש בהתפתחות העניינים במכת הארבה. במה יש כאן חידוש לעומת המצב במכות הקודמות? |
ב. | קיצור ורמז בנוסח הפסוק |
"בֹּא אֶל פַּרְעֹה כִּי אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת לִבּוֹ..."
רמב"ן, פסוק ב':
ד"ה התעללתי:... והנה הודיע הקב"ה עתה למשה מכת הארבה ושיגיד אותה לפרעה, כי מה טעם "בא אל פרעה" – כי לא יאמר לו כלום? ולא נזכר רק בדברי משה אל פרעה, כי הכתוב קיצר בזה.
וכן קיצר למעלה במכת הברד, שסיפר דברי הקב"ה למשה (ט' י"ג) "התיצב לפני פרעה ואמרת אליו", ולא הזכיר דברי משה אל פרעה כלל, כמו שפירשתי *. וסיבת זה, שלא ירצה להאריך בשניהם, ופעם יקצר בזה ופעם בזה.
ובאלה שמות רבה ראיתי: "ולמען תספר באזני בנך..." הודיעו הקב"ה למשה מה מכה יביא עליהם וכתב אותה משה ברמז; (ב') "ולמען תספר באזני בנך ובן בנך" – זו מכת הארבה, כמו דתימר (יואל א' ג') "עליה לבניכם ספרו ובניכם לבניהם ובניהם לדור אחר".
חזקוני
, פסוק ג':ד"ה ויבא משה ואהרן אל פרעה ויאמרו אליו כה אמר ה'...: כמה נבואות ומצוות לא תפרשן היכן אמרן הקב"ה כגון מכת הארבה וכגון (י"א ד') כחצות הלילה וכגון (ל"ב כ"ז) שימו איש חרבו על ירכו... וכן הרבה... ועל זה נאמר "מקים דבר עבדו ועצת מלאכיו ישלים" (ישעיה מ"ד כ"ו).
1. |
מה קשה בפסוקנו לשני הפרשנים? |
2. |
מה ההבדל העקרוני שבין שניהם? |
3. |
למה יתכוון הרמב"ן "פעם יקצר בזה ופעם בזה", מי הוא "זה" ומי הוא "זה"? |
4. |
היכן מצאנו בפרשתנו (פרשת בא) תופעה זו שעליה ידבר הרמב"ן ("פעם יקצר בזה ופעם בזה") שנית ושלישית? |
5. |
מהו הרמז שמובא להבנת ענייננו במדרש רבה מן הפסוק ביואל א' ג'? |
6. |
מה רצה חזקוני להסביר ע"י הבאת הפסוק ישעיה מ"ד כ"ו? |
7. |
מי משני הפרשנים הנ"ל קרוב לדעתך כאן לפשוטו של מקרא? |
------------------------------------------------------------------------------------
*) הרמב"ן רומז כאן לדבריו בפרשת וארא ט' י"ח:
ד"ה הנני ממטיר כעת מחר... ועתה שלח העז: כל אלה דברי ה' אל משה ובידוע שבא משה ואמר לפרעה את כל דברי ה' אשר שלחו, ולא הוצרך להאריך.
ג. | "ויפן ויצא" (1) |
"וַיִּפֶן וַיֵּצֵא מֵעִם פַּרְעֹה"
ד"ה ויפן ויצא: בעבור שפחדו מאד בברד, חשב משה שיפחדו גם עתה שימותו ברעב אם יאבדו יתר הפליטה הנשארת להם ויצא בלי רשותו טרם שיענהו הן או לאו, כדי שיתיעצו בדבר, חשב מחשבות אמת, כי כן עשו ויאמר לפרעה "הטרם תדע כי אבדה מצרים".
ובדברי רבותינו (שמות רבה י"ג) "ראה אותם שפונים זה לזה...
והנכון בעיני, כי כן היה עושה בכל עת בואו אל פרעה אל היכלו, מתרה בו ויוצא מלפניו, אבל הוצרך הכתוב להזכיר זה בכאן, בעבור "ויושב את משה ואת אהרון".
1. |
מה קשה לו? |
2. |
מה ההבדל בין שני פירושיו הראשונים (שלו ושל רבותינו) לבין פירושו השלישי? |
3. |
במה מתאימה דרכו של הרמב"ן בפירושו את פסוקנו לדרכו בפירושו את פסוק א' (לדבריו שהובאו במקטע ב')? |
ד. | "ויפן ויצא" (2) |
"וַיִּפֶן וַיֵּצֵא מֵעִם פַּרְעֹה"
ד"ה ויפן: והנה פרעה החריש ומשה פנה ויצא, גם אהרן עמו, ובעבור שהוא העיקר לא הזכיר הכתוב את אהרן: וכן (בראשית כ"ב) "וישב אברהם אל נעריו", והעד (י' ח') "ויושב את משה ואת אהרן".
1. |
מה קשה לו? |
2. |
מה ענין הפסוק מבראשית כ"ב לענייננו? |
3. |
הסבר למה אמר הראב"ע לפני הביאו את הפסוק "וישב אברהם" "וכן", ולפני הביאו את הפסוק מפרקנו "ויושב את משה ואהרן" אמר ו"העד"? |
ה. | דברי עבדי פרעה ודברי פרעה |
לדברי עבדי פרעה:
"עַד מָתַי יִהְיֶה זֶה לָנוּ לְמוֹקֵשׁ שַׁלַּח אֶת הָאֲנָשִׁים וְיַעַבְדוּ אֶת ה'"
לפי דברי קאסוטו דומים דברי העבדים לדברי משה, אלא שמשום פחדם מפני מלכם "תלו את הרעה בצד שכנגד".
1. |
הסבר מהו הדמיון, ומהי תליית הרע בצד שכנגד? |
לדברי פרעה:
פסוק י"א
"לְכוּ נָא הַגְּבָרִים וְעִבְדוּ אֶת ה'"
העיר קאסוטו:
אשר לעצת יועציו, הוא (=פרעה) מקבל אותה כצורתה ולא ככוונתה:
2. |
הסבר מה בדבריו הוא כצורת עצתם ולא ככוונתם? |
ו. | השתתפות הטף והנשים בחג |
"לֹא כֵן לְכוּ נָא הַגְּבָרִים וְעִבְדוּ אֶת ה' כִּי אֹתָהּ אַתֶּם מְבַקְשִׁים"
ד"ה כי אותה אתם מבקשים:... כי הליכת הגברים שהתרתי אותה היא בהתאם עם מה שאתם מבקשים בחג והעבודה, כי הטף והנשים אינם מצווים. נראה שהמנהג היה כך בימי קדם והשאירה אותו התורה, ככתוב (שמות כ"ג י"ז) "יראה כל זכורך".
התוכל לתת עוד דוגמאות למנהגי קדומים "שהשאירה אותם התורה"? |
ז. | "וימהר פרעה" - מתי בדיוק |
"וַיְמַהֵר פַּרְעֹה לִקְרֹא לְמֹשֶׁה וּלְאַהֲרֹן וַיֹּאמֶר חָטָאתִי לַה' אֱ-לֹהֵיכֶם וְלָכֶם"
הנצי"ב, העמק דבר:
שעדיין לא אכל הארבה אלא עלה האילנות ובזה לא היה מושחת האילן לגמרי והיה ירא בהשהותו עוד מעט יאכלו גם את הקליפה והחשיף חשפה ולא היה עוד נותר אילן במצרים.
כבר לפני ההשמדה הכללית של כל ירק הנזכרת בסוף פסוק ט"ו מיהר פרעה כשראה את המון הארבה שנח על ארץ מצרים לפנות אל משה ואהרן מתוך תקוה להציל דבר מה.
מהו הדיוק שעליו מסתמכים שניהם באמרם שהמסופר בפסוק ט"ז קדם למסופר בפסוק ט"ו? |