בנות צלפחד וסמיכת יהושע
במדבר פרק כז
בגיליון זה שני חלקים נפרדים זה מזה (שאלות א'-ד' או שאלות ה'-ח'), החלק השני קל יותר.
א. | בנות צלפחד |
פסוק ב':
"וַתַּעֲמֹדְנָה לִפְנֵי מֹשֶׁה וְלִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְלִפְנֵי הַנְּשִׂיאִם וְכָל הָעֵדָה פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר"
פסוק ג':
"אָבִינוּ מֵת בַּמִּדְבָּר וְהוּא לֹא הָיָה בְּתוֹךְ הָעֵדָה הַנּוֹעָדִים עַל ה' בַּעֲדַת קֹרַח כִּי בְחֶטְאוֹ מֵת וּבָנִים לֹא הָיוּ לוֹ"
פסוק ג':
"לָמָּה יִגָּרַע שֵׁם אָבִינוּ מִתּוֹךְ מִשְׁפַּחְתּוֹ כִּי אֵין לוֹ בֵּן תְּנָה לָּנוּ אֲחֻזָּה בְּתוֹךְ אֲחֵי אָבִינוּ"
1.
רש"י, פסוק ב':
ד"ה לפני משה ולפני אלעזר: מגיד שלא עמדו לפניהם אלא בשנת הארבעים, אחר שמת אהרן.
ד"ה לפני משה: ואחר כך לפני אלעזר, אפשר אם משה לא ידע אלעזר יודע? אלא סרס המקרא ודרשהו, דברי רבי יאשיה. אבא חנן משום רבי אלעזר אומר: בבית המדרש היו יושבים, ועמדו לפני כולם.
מה קשה לרש"י, ומה ההבדל בין שני פירושיו?
2.
ראב"ע, פסוק ג':
ד"ה והוא לא היה: חשבו הבנות כי לא יירשו בני הנועדים על ה'.
ד"ה והוא לא היה: ...ודעתי בדרך הפשט, שאמרו ככה בעבור שחשבו שמשה רבינו היה שונא עדת קרח יותר מכל החוטאים שמתו במדבר, שהם היו הקמים כנגדו והכופרים בכל מעשיו, וחשבו אולי בשנאתו אותם יאמר "אל יהי לו מושך חסד ואל יהי חונן ליתומיו יזכור עוון אבותם אל ה'" (תהלים קט יב יד), על כן הודיעוהו כי לא היה מהם. ורמזו עוד שאינו במתי המגפות אבל במדבר מת על מיטתו: וטעם כי בחטאו מת, אמרו מת במדבר בעוונו שלא זכה ליכנס בארץ, או כדברי רבי יהודה הלוי המשורר ז"ל, שפירש שהוא דבק עם "ובנים לא היו לו", כאשר יאמר היום בעוונות אירע כך וכך.
ד"ה והוא לא היה בעדת קרח: שהיה דינם שיאבד ממונם בחרם שהחרימם משה באומרו: "סורו נא מעל אוהלי האנשים הרשעים האלה, ואל תגעו בכל אשר להם פן תיספו", וכן נדונו בדיני שמים באומרו "ואת כל הרכוש".
מה קשה לראב"ע? איך פירשו הרמב"ן לפי פשוטו, ואיך פירשו הספורנו?
3.
ראב"ע, פסוק ג':
ד"ה כי בחטאו מת: אמר רבי יהודה הלוי הספרדי כי פירוש "כי בחטאו מת" דבק עם "ובנים לא היו לו", כאשר ייאמר היום בעוונותיו אירע לפלוני כך וכך, ואיננו רחוק.
מה קשה לראב"ע?
4.
ראב"ע, פסוק ד':
ד"ה כי אין לו בן: בעבור שאין לו בן.
מה קשה לראב"ע?
ומה הן ארבע הלשונות שמשמשת בהן "כי"? הבא דוגמאות לכל אחת מהן.