"...כלות משה להקים..."
במדבר פרק ז
א. | שאלות כלליות |
1. |
עיין רמב"ן, הקדמה לספר במדבר: אחר שביאר תורת הקורבנות בספר השלישי, התחיל עתה לסדר בספר הזה המצוות שנצטוו בעניין אוהל מועד. וכבר הזהיר על טומאת מקדש וקודשיו לדורות (ויקרא ה, ב). עתה יגביל את המשכן בהיותו במדבר, כאשר הגביל הר סיני בהיות הכבוד שם (שמות יט ז), וציוה "והזר הקרב יומת" (להלן א נא), כאשר אמר שם (יג) "כי סקול ייסקל". וציוה "ולא יבואו לראות כבלע את הקודש ומתו", כאשר הזהיר שם "פן יהרסו אל ה' לראות" וגו'. וציוה "ושמרתם את משמרת הקודש ואת משמרת המזבח" (להלן יח ה), כאשר אמר שם "וגם הכהנים הניגשים אל ה' יתקדשו" וגו'. "והכהנים והעם" וגו'. והנה ציוה איך תהיה משמרת המשכן וכליו, ואיך יחנו סביב, ויעמוד העם מרחוק. והכהנים הניגשים אל ה' איך יתנהגו בו בחנותו ובשאת אותו, ומה יעשו במשמרתו, והכל מעלה למקדש וכבוד לו, כמו שאמרו ז"ל: אינו דומה פלטרין של מלך שיש לו שומרין לפלטרין שאין לו שומרין. והספר הזה כולו במצוות שעה שנצטוו בהם בעמדם במדבר, ובנסים הנעשים להם, לספר כל מעשה ה' אשר עשה עמהם להפליא. וסיפר כי החל לתת אויביהם לפניהם לחרב. וציוה איך תיחלק הארץ להם. ואין בספר הזה מצוות נוהגות לדורות, זולתי קצת מצוות בענייני הקרבנות, שהתחיל בהן בספר הכהנים ולא נשלם ביאורן שם, והשלימן בספר הזה. עיין רמב"ן, פסוק א': ד"ה ויהי ביום כלות משה: ... ומכל מקום ביום השמיני היה. מה מקום פרקנו זה בתוך כל ספר במדבר? |
2. |
מהי סמיכות הפרשיות שבין פרשתנו לברכת כהנים? |
3. |
השווה פסוק י"ב לפסוקים י"ח, כ"ד, ל', ל"ו, מ"ב וכו'. מה נשתנה נחשון בן עמינדב מכל הנשיאים, שלא נקרא "נשיא" ככולם? |