| 1. |
המלבי"ם, שואל:
אחרי שאמרו בני חת (ו') "במבחר קברינו קבור את מתיך, איש ממנו את קברו לא יכלה ממך..." מה ביקש עוד?
ענה על שאלתו! |
| 2. |
למה לא דיבר אברהם בעצמו אל עפרון, ולמה פנה אל בני חת "שמעוני ופגעו לי בעפרון בן צוחר"?
והשוה למקומנו בראשית נ' פסוק ד'-
"וַיַּעַבְרוּ יְמֵי בְכִיתוֹ וַיְדַבֵּר יוֹסֵף אֶל בֵּית פַּרְעֹה לֵאמֹר אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֵיכֶם דַּבְּרוּ נָא בְּאָזְנֵי פַרְעֹה לֵאמֹר" |
| 3. |
המלבי"ם, שואל לפרק כולו:
למה האריך הכתוב בכל הסיפור הזה? מה יושיענו סיפור זה לתורה ולתעודה?
ענה לשאלות הנ"ל! היעזר ברמב"ן, פסוק י"ט:
ונכתבה זאת הפרשה להודיע חסדי השם עם אברהם, שהיה נשיא אלהים בארץ אשר בא לגור שם והיחיד, וכל העם היו קוראין לו "אדוני", והוא לא אמר להם כן, שהיה שר וגדול, וגם בחייו קיים לו "ואגדלה שמך והיה ברכה". ואשתו מתה ונקברה בנחלת ה'. ועוד כי רצה להודיענו מקום קבורת האבות באשר אנחנו חייבים לכבד מקום קבורת אבותינו הקדושים. ורבותינו אמרו (ב"ב ט"ז א') שגם זה מן הניסיונות של אברהם, שביקש מקום לקבור את שרה, ולא מצא עד שקנה אותו. |
בעל עקדת יצחק, שואל:
יש לתמוה בתשובת בני חת (ו') "שמענו אדוני...", כי משם ואילך לא פסק לשון שמיעה מפיהם: (ח') "שמעוני ופגעו לי"; (י"א) "לא אדוני שמעני"; (י"ד) "אך אם אתה לו שמעני" (ט"ו) "אדוני שמעני"; ולבסוף (ט"ז) "וישמע אברהם אל עפרון".
פסוק י"ג
"וַיְדַבֵּר אֶל עֶפְרוֹן בְּאָזְנֵי עַם הָאָרֶץ לֵאמֹר אַךְ אִם אַתָּה לוּ שְׁמָעֵנִי נָתַתִּי כֶּסֶף הַשָּׂדֶה קַח מִמֶּנִּי וְאֶקְבְּרָה אֶת מֵתִי שָׁמָּה"
רמב"ן:
ד"ה אם אתה לו שמעני: שיעורו: אם אתה אם תשמעני, ועניינו: כמו אם אתה תשמעני, ובא הכפל לנחץ העניין, כמו "סורה אדוני סורה אלי" (שופטים ד' י"ח), "הטוב טוב אתה" (שם י"א כ"ה), וכן "ולאמר עליו לאמר" (דהי"ב ל"ב י"ז), וכן "ואני אנה אני בא" (להלן ל"ז ל'), "ופניתי אני", "וראיתי אני" (קהלת ב' י"ב-י"ג), "כי כל העדה כולם קדושים" (במדבר ט"ז ג'), כולם רידוף העניין. וכן על דעתי "אם מחוט ועד שרוך נעל ואם אקח" (לעיל י"ד כ"ג), שיעורו: אם מחוט ועד שרוך נעל אקח מכל אשר לך.
או יאמר, אם אתה כאשר אמרת, כלומר שפיך ולבך שווים בעניין, ואם תשמעני. וכן "ויאמרו להם אחיהם מה אתם" (שופטים י"ח ח'), ודומה ללשון הזה על דעתי "למה זה אנכי" (להלן כ"ה כ"ב), אולי זה דעת אונקלוס שאמר: אם את עבד לי טיבו, שתעשה רצוני כאשר אמרת.
| 1. |
מה הקושי הלשוני שבפסוק זה? |
| 2. |
מהן שתי הדרכים שבהן משתדל הרמב"ן לתרצו?
ועיין רמב"ן, שמות פרק כ"ב פסוק כ"ב:
... אבל ייתכן שיהיה "כי" במקום הזה כמו "אם", שהוא אחד משימושין שלו, יאמר, אם יצעק אלי שמוע אשמע צעקתו, והכפל לניחוץ העניין וחיזוקו, כדרך "המבלי אין קברים" (לעיל י"ד א'), "הרק אך במשה" (במדבר י"ב).
העתק את פסוקנו בסימני פיסוק, לפי פירושו השני של הרמב"ן. |
1) פסוק ו'
ד"ה לא יכלה: לא ימנע, כמו (תהילים מ') "לא תכלא רחמיך", וכמו (לעיל ח') "וייכלא הגשם". |
|
למה הביא רש"י תחילה את ראייתו מתהלים (מ') ורק אחר כך מן הפסוק הקרוב בבראשית (ח'), ולמה לא הלך לפי סדר הכתובים? | |
2) פסוק ח'
ד"ה ופגעו לי: לשון בקשה כמו (רות א') "אל תפגעי בי". |
|
למה "הביא ממרחק לחמו" ראייה לדבריו ממגילת רות (א'), ולא הביא ראיה מבראשית כ"ח י"א-
"וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא"
עיין דברי רש"י, שם:
ד"ה ויפגע: כמו (יהושע ט"ז) "ופגע ביריחו" "ופגע בדבשתה" (ברכות כ"ז). ורבותינו פירשו: לשון תפילה (ירמיהו ז') "ואל תפגע בי", ולמדנו שתיקן תפלת ערבית ושינה הכתוב ולא כתב ויתפלל, ללמדך שקפצה לו הארץ, כמו שמפורש בפרק גיד הנשה (חולין צ"א). | |
3) פסוק י"א
ד"ה לא אדוני: לא תקנה אותה בדמים. |
|
4) פסוק י"ג
ד"ה אך אם אתה לו שמעני: אתה אומר לי לשמוע לך וליקח בחינם, אני אי אפשי בכך. אך אם אתה לו שמעני - הלואי ותשמעני. |
|
למה לו להוסיף דבריו עד "אני אי אפשי בכך" (והלוא פירוש ד"ה אך אם אתה לו שמעני מתחיל רק מכאן?) ומה תיקן בזה?
והשווה רש"י, פרק כ"ט פסוק י"ד:
ד"ה אך עצמי ובשרי: מעתה אין לי לאוספך הביתה, הואיל ואין בידך כלום, אלא מפני קורבה אטפל בך חודש ימים, וכן עשה. ואף זו לא לחינם, שהיה רועה צאנו.
רש"י, שמות פרק ל"א פסוק י"ג:
ד"ה אך את שבתותי: אף על פי שתהיו רדופין וזריזין בזריזות המלאכה, שבת אל תידחה מפניה. כל אכין ורקין מיעוטין, למעט שבת ממלאכת המשכן. | |
5) פסוק ט"ו
ד"ה ביני ובינך: בין שני אוהבים כמונו מה היא חשובה לכלום אלא הנח את המכר (בראשית רבא) ואת מתך קבור. |
| א. |
העתק את דברי רש"י בסימני פיסוק! |
| ב. |
הקשה בעל צידה לדרך:
מנה ליה לרש"י לומר "בין שני אוהבים", אפשר שפירושו "בין שני עשירים כמונו" – ומניין דייק לומר כן?
נסה לענות על שאלתו! | |
פסוק י"א
"...הַשָּׂדֶה נָתַתִּי לָךְ..."
מדרש הגדול:
בוא וראה, מה הרשעים עושים - אומרים הרבה, ואפילו מעט אין עושים, אלא סכין מפך ריקן, שהרי עפרון אומר "השדה נתתי לך", "לך נתתיה", "נתתיה לך". שלוש מתנות נאמרו כאן, ולבסוף – "עובר לסוחר", שהן הבל, ודבריהן הבל, וכל מעשיהן הבל. (אבל הצדיקים הן אמת, ודבריהן אמת, וכל מעשיהן אמת.)
|
היכן עוד מצינו בפרקנו רמז לרעיון זה? |