פסוק כ"ו
"נַעֲשֶׂה אָדָם"
כל מפרשי התורה מימות חז"ל ואילך מתקשים בלשון רבים של "נעשה" ומשתדלים לפרשה, כל אחד לפי דרכו. ועיין קצות דרכיהם:
רש"י:
ד"ה נעשה אדם (1): ענותנותו של הקדוש ברוך הוא למדנו מכאן, לפי שהאדם הוא בדמות המלאכים ויתקנאו בו, לפיכך נמלך בהן. וכשהוא דן את המלכים הוא נמלך בפמליא שלו, שכן מצינו באחאב שאמר לו מיכה (מלכים א' כב) "ראיתי את ה' יושב על כסאו וכל צבא השמים עומדים עליו מימינו ומשמאלו", וכי יש ימין ושמאל לפניו? אלא אלו מיימינים לזכות, ואלו משמאילים לחובה. וכן (דניאל ד) "בגזירת עירין פתגמא ובמאמר קדישין שאלתא". אף כאן בפמליא שלו נטל רשות. אמר להם: יש בעליונים כדמותי. אם אין כדמותי בתחתונים, הרי יש קנאה במעשה בראשית;
ד"ה נעשה אדם (2): אף על פי שלא סייעוהו ביצירתו, ויש מקום למינים לרדות, לא נמנע הכתוב מללמד דרך ארץ ומידת ענוה, שיהא הגדול נמלך ונוטל רשות מן הקטן. ואם כתב: אעשה אדם, לא למדנו שהיה מדבר עם בית דינו אלא עם עצמו, ותשובתו כתובה בצדו "ויברא את האדם", ולא כתיב ויבראו.
ראב"ע:
(1) ד"ה נעשה אדם: יש אומרים כי מילת "נעשה" שם התואר מבנין נפעל, כמו "ואשר היה נעשה ליום אחד". ואמרו, כי "בצלמנו כדמותנו" דברי משה. ופירושו - ויברא אלוהים את האדם בצלמו שהוי"ו שב אל האדם, ויפרשו "בצלם אלוהים", שהאלוהים דבק עם עשה, כאילו אמר כי האלוהים עשה את האדם בצלם. וזה הפירוש חסר לב כי היה הראשון ראוי להיות כן ויאמר אלוהים יהי נעשה אדם. וכן עשהו בצלמו. גם וי"ו בצלמו איך ישוב אל האדם, והנה יש לו צלם קודם שיהיה? ומה טעם יש כי "שופך דם האדם באדם דמו יישפך" בעבור שנברא האדם בצלם, גם לכל נפש חיה צלם.
(2) ד"ה נעשה אדם: ...ויאמר הגאון כי פירוש "בצלמנו כדמותנו" בממשלה, וטעמו בצלם שראה בחכמה כי טובה היא, ובעבור כבוד האדם סמכו אל האלוהים. וכן "ומארצו יצאו", כי לה' הארץ ומלואה. ואמר במילת נעשה, ואם היה לשון רבים שכן מנהג המלכים לדבר, וכמוהו "ונתנה לך גם את זאת". נאמר קדם מלכא, "אולי אוכל נכה בו". ואלה העדים עדי שקר הם, כי "ונתנה לך" בנין נפעל. וכמוהו "והעיר נתנה", והוי"ו השיבו לעתיד כמשפט כל פועל עבר, והטעם ותינתן לך. ו"נכה בו" - הוא ומחנהו, או יהיה שם הפועל כמו "ונקה לא אנקך".
רמב"ן:
ד"ה ויאמר אלוהים: ...והפשט הנכון במילת "נעשה" הוא, מפני שכבר הָראית לדעת (לעיל פסוק א') כי האלוהים ברא יש מאין ביום הראשון לבדו, ואחר כך מן היסודות ההם הנבראים יצר ועשה. וכאשר נתן במים כח השירוץ לשרוץ נפש חיה והיה המאמר בהם "ישרצו המים", והיה המאמר בבהמה "תוצא הארץ", אמר באדם "נעשה", כלומר אני והארץ הנזכרת - נעשה אדם, שתוציא הארץ הגוף מיסודיה כאשר עשתה בבהמה ובחיה, כדכתיב (להלן ב' ז') "וייצר ה' אלוהים את האדם עפר מן האדמה", ויתן הוא יתברך הרוח מפי עליון, כדכתיב (שם) "ויפח באפיו נשמת חיים".
ואמר "בצלמנו כדמותנו - כי ידמה לשניהם, במתכונת גופו לארץ אשר לוקח ממנה, וידמה ברוח לעליונים, שאינה גוף, ולא תמות. ואמר בכתוב השני "בצלם אלוהים ברא אותו", לספר הפלא אשר נפלא בו משאר הנבראים. וזה פשט המקרא הזה, מצאתיו לרבי יוסף הקמחי, והוא הנראה מכל מה שחשבו בו.
שד"ל:
נראה לי, דזוהי מליצה ישנה על דרך לשון ארמית כמו (דניאל ב' ל"ו) "ופשרה נאמר קדם מלכא", ודניאל לא היה מדבר בלשון כבוד לעצמו. ודרך זו מצוי הרבה בתלמוד ירושלמי ובמדרשיהם, כגון (ברכות) "אמר ליה שמעון בן שטח לינאי: ומה נאמר על המזון שלא אכלנו".
| 1. |
מהן דעות המפרשים הנ"ל בשאלת לשון רבים של "נעשה"? |
| 2. |
מהו הקושי השני המתורץ בדברי היש אומרים המובא בראב"ע (1)? |
| 3. |
במה סותר ראב"ע את דברי היש אומרים? |
| 4. |
האפשר להביא ראיה לדברי רב סעדיה גאון (ראב"ע 2) מן הפסוקים הבאים:
שמואל ב', כ"ד י"ד-
"וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל גָּד צַר לִי מְאֹד נִפְּלָה נָּא בְיַד ה' כִּי רַבִּים רַחֲמָו וּבְיַד אָדָם אַל אֶפֹּלָה"
מלכים א', י"ב ט'-
"וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם מָה אַתֶּם נוֹעָצִים וְנָשִׁיב דָּבָר אֶת הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבְּרוּ אֵלַי לֵאמֹר הָקֵל מִן הָעֹל אֲשֶׁר נָתַן אָבִיךָ עָלֵינוּ"
שמואל ב', ט"ז כ'-
"וַיֹּאמֶר אַבְשָׁלוֹם אֶל אֲחִיתֹפֶל הָבוּ לָכֶם עֵצָה מַה נַּעֲשֶׂה" |
| 5. |
במה סותר ראב"ע את דעת רב סעדיה גאון? (הסבר את ביטויו "עדי שקר המה".) |
| 6. |
ר' יוסף קמחי (המובא ברמב"ן) רואה סתירה בין כ"ו "בצלמנו" ובין כ"ז "בצלם אלוקים".
מהי הסתירה, וכיצד הוא מיישבה? |
פסוק כ"ז
"וַיִּבְרָא אֱ-לֹהִים אֶת הָאָדָם"
סנהדרין פ"ד:
לפיכך נברא אדם יחידי, ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל - מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת מישראל - מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא. ומפני שלום הבריות, שלא יאמר אדם לחברו: אבא גדול מאביך.
תוספתא סנהדרין פ"ח:
אדם נברא יחידי בעולם... שלא יהו משפחות מתגרות זו בזו. ומה עכשיו שנברא יחידי מתגרות זו בזו, אילו נברא שנים - על אחת כמה וכמה.
|
כנגד אילו דעות (הרווחות בייחוד בזמננו) נאמרו דברי חז"ל אלו? |