חוקים, אהבת הגר ויושר במשא ומתן
ויקרא פרק יט, פסוקים לא - לה
א. | למבנה הפרק |
לדעת ר' דוד הופמן, מתחלק פרקנו החל מפסוק ט' לשני חלקים: "החלק הראשון (פסוקים ט'-י"ח) כולל מצוות שבין אדם לחברו – משפטים – ומתרומם בסופו עד לפסגת "ואהבת לרעך כמו". החלק השני (פסוקים כ"ג-ל"ו) כולל בעיקר "חוקות" – חוץ מבשתי פסקאות (ל"ג-ל"ד, ל"ה), שבהן נצטוינו על אהבת הגר ועל היושר במשא ומתן". התוכל להסביר את הימצאן של מצוות אלה בחלק השני, בין החוקים? |
ב. | סמיכות המצוות זו לזו |
יקשה למצוא את סיבת סידור המצוות בפרקנו וכבר הקשה אברבנאל:
למה נסמכה מצוות "מפני שיבה תקום" (פסוק ל"ב) אל מצוות "אל תפנו אל האובות" (פסוק ל"א), כי יראה שאין עניין לזה עם זה?
השווה את שתי התשובות הבאות לשאלתנו:
ראב"ע, פסוק ל"א:
ד"ה אל תפנו: ...וטעם להזכיר "מפני שיבה תקום", בעבור המת כי הזקן קרוב למיתה, כי גופו כמת נחשב, והנה טעמו כל זקן וכל איש שיבה. וטעם "ויראת מאלהיך" - יענישך בימי הזקנה.
ועיין גם בפרושיו לפסוקים הקודמים:
פסוק כ"ז:ד"ה לא תקיפו פאת ראשכם: ...ויש אומרים כי זה הפסוק דבק עם "ושרט לנפש" (פסוק כ"ח), כי יש מי שישחית פאת ראש גם פאת זקן בעבור המת.
פסוק כ"ח:
ד"ה וכתובת קעקע: יש אומרים שהוא דבק עם "ושרט לנפש", כי יש מי שירשום גופו בצורה הידועה באש על המת, ויש עוד היום...
פסוק ל':
ד"ה את שבתותי: בעבור המת, שאין אבל בשבת... וטעם "אני ה'" - שאם לא ייראו ממקדשו ויתנו לו כבוד - יענישם.
ר' שמשון רפאל הירש, (תרגום מגרמנית):
הנשאל באוב רוצה לשעבד את כל מהותו ואת כל מעשיו לפקודת מקסם כזב... הוא מבקש להיות "טמא". הטומאה הרוחנית והמוסרית, שפירושה אינה אלא התמסרות מוחלטת של כל כוחות הנפש מתוך חירות והכרה לרצון האלוקי המתגלה בתורה. "מפני שיבה תקום" הוא הצו החיובי המקביל בניגודו לאיסור של "אל תפנו לאובות"... עלינו להעריץ את הבינה הצלולה האנושית, ההולכת ומתבגרת בנסיונות החיים, ואת רוח האלוקים המדבר אלינו מתוך התורה, ושומה עלינו בכל מקום שנפגוש בנושאיהם בדמות "זקנים", ו"חכמים" לקום לפניהם ולהדרם.
1. |
כיצד עונים שני הנ"ל לשאלת האברבנאל, ומה ההבדל שבין תשובותיהם? |
השווה
"וְכִי יֹאמְרוּ אֲלֵיכֶם דִּרְשׁוּ אֶל הָאֹבוֹת וְאֶל הַיִּדְּעֹנִים הַמְצַפְצְפִים וְהַמַּהְגִּים הֲלוֹא עַם אֶל אֱלֹהָיו יִדְרֹשׁ בְּעַד הַחַיִּים אֶל הַמֵּתִים לְתוֹרָה וְלִתְעוּדָה אִם לֹא יֹאמְרוּ כַּדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אֵין לוֹ שָׁחַר"
רש"י, שם י"ט:
ד"ה וכי יאמרו אליכם: האומות.
ד"ה הלא עם אל אלהיו ידרוש: זו תהא תשובתכם: הלא עם כמונו, אשר לו אלהים כאלהינו, אל אלהיו ידרוש, שמא תאמרו לנו להיות כמותכם, לדרוש צורכי החיים מן המתים.
פסוק כ':
ד"ה לתורה ולתעודה: מחובר למעלה הימנו שמא נדרוש אל המתים לתורה ולתעודה בעד החיים להורות לנו מה נעשה כל זה לפי המדרש, ולפי פשוטו יש לפתור "וכי יאמרו אליכם" וגו', גמר נבואתו הוא שאמר וייסרני מלכת בדרך העם הזה, והוכיחו הקב"ה לנביא ולסיעתו של חזקיה, כשיאמרו אליכם שבנא וסיעתו שיראו את חזקיה מבעט בעבודת כוכבים, "דרשו אל האובות ואל הידעונים" ובררו בעבודת כוכבים באשר עשו אבות הראשונים, והשיבו את המלוכה אל סנחרב.
ד"ה הלא (כל) עם אל אלהיו ידרוש: עובדים עבודת כוכבים ודורשים בעד החיים אל המתים, אף אתם יש לכם לעשות כן.
ד"ה לתורה ולתעודה: זו תהא תשובתכם שתשמרו את התורה כמה שנאמר למעלה "צור תעודה חתום תורה" ולא תאמינו לדבריהם.
ד"ה אם לא יאמרו כדבר הזה אשר אין לו שחר: מאחר שתשיבו לו תשובה זו תראו ותשמעו אם לא יהיו מודים כשרים שבהם לדבריכם, ויאמרו כדבר הזה אמת אשר אין לו אלוה אוב וידעוני שום שחר, אין ראוי לשחר פניו כן תירגם יונתן, ומדרש אגדה על עצמו אינו מזריח השחר, שהרי עינים לו ואינו רואה ואיך יזריח על אחרים, ענין אחר אם לא יאמרו כדבר הזה, עתה תראו אם לא יאמרו אליכם כדבר הזה דרשו אל האובות אף על פי שאין לו שחר ולא ממש בדבר הזה לא יבושו מלומר אליכ
2. |
כיצד יש לפרש את הקשר שבין פסוקי ישעיה ח' י"ט-כ' לדעת הירש (דלא כרש"י שם!) |
3. |
התוכל למצוא בתוך חלק השני של פרקנו (י"ט-ל"ו) עוד פסוקים, המתקשרים באופן זה בקשר ניגודי, כשם שמקשר הירש את פסוקינו ל"א-ל"ב? |
ג. | "...אל תבקשו..." |
"אַל תִּפְנוּ אֶל הָאֹבֹת וְאֶל הַיִּדְּעֹנִים אַל תְּבַקְשׁוּ לְטָמְאָה בָהֶם..."
רש"י:
ד"ה אל תבקשו: להיות עסוקים בם, שאם תעסקו בם, אתם מיטמאין לפני, ואני מתעב אתכם.
ד"ה אל תבקשו לטמאה בם: אל תבקשו אותם כדי להיטמא בהם, אבל תבקשו לדעת טיבם להורות, כאמרם ז"ל (שבת ע"ה א') "'לא תלמד לעשות' (דברים י"ח ט') - אבל אתה למד להבין ולהורות".
1. |
מה קשה לרש"י? |
2. |
במה שונה ספורנו ממנו? |
3. |
התוכל לפרש את מבנה הפסוק באופן שונה משניהם? |
ד. | "מפני שיבה תקום..." |
"מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן"
קדושין ל"ב ב', וכן ספרא פ':
תנו רבנן: לפני שיבה... אפילו זקן אשמאי? (פירוש רבינו תם: לשון שוממין – בור ועם הארץ כדמתרגמינן (בראשית מ"ז) "והארץ לא תשם" - "וארעא לא תבור") תלמוד לומר: "זקן" – ואין זקן אלא חכם, שנאמר (במדבר י"א): "אספה לי שבעים איש מזקני ישראל". ר' יוסי הגלילי אומר: אין זקן אלא מי שקנה חכמה (רש"י: ולשון נוטריקון הוא: זקן – זה שקנה חכמה), שנאמר (משלי ח'): "ה' קנני ראשית דרכו"... איסי בן יהודה אומר: "מפני שיבה..." אפילו כל שיבה במשמע.
1. |
הסבר את ההבדל בין שלושתם באופן גראפי לפי המפתח הבא: |
2. |
רש"י: ד"ה מפני שיבה תקום: יכול זקן אשמאי? - תלמוד לומר זקן, אין זקן אלא שקנה חכמה. כמי משלושתם פירש רש"י? |
3. |
ד"ה מפני שיבה: יכול מפני זקן אשמאי? - תלמוד לומר זקן, אין זקן אלא שקנה חכמה, לשון רש"י, ולשון תורת כהנים (פרק ז' י"א). והוא השנוי בגמרא במסכת קדושין (ל"ב ב'), תלמוד לומר זקן, אין זקן אלא חכם, שנאמר (במדבר י"א ט"ז) "אספה לי שבעים איש מזקני ישראל", ורבי יוסי הגלילי אומר: אין זקן אלא שקנה חכמה, שנאמר (משלי ח' כ"ב) "ה' קנני ראשית דרכו". והנה לדברי שניהם, אין המצוה אלא בחכם. ואונקלוס אמר, מן קדם דסבר באורייתא תקום ותהדר אפי סבא, ומשמעות דבריו שגם הוא סובר כן. ועם כל זה, העולה מן הגמרא לפי פסק ההלכה אינו כן, שהרי אמרו (קידושין ל"ב ב') "איסי בן יהודה אומר: כל שיבה במשמע, ואמר רבי יוחנן (שם ל"ג א'): הלכה כאיסי בן יהודה". והנה יצוה בכל שיבה, אפילו על אשמאי שהוא הבור, ויחזור ויצוה על הזקן שהוא הקונה חכמה ואפילו יניק וחכים... התוכל להסביר למה לא פירש רש"י כאיסי בן יהודה, אף על פי שהלכה כמותו? |
4. |
התוכל להסביר למה בחר הכתוב בחציו הראשון של הפסוק בשם עצם מופשט "שיבה" (ולא "שב" או "איש שיבה"), ולמה בחר בחצי השני של הפסוק בשם התואר "זקן" ולא בשם עצם מופשט "זקנה"? |